úvod   /   Články   /   Simulace SCRUMu s využitím LEGO

Simulace SCRUMu s využitím LEGO

Není nad to, osahat si novou metodiku ještě před tím, než ji uplatníte v praxi. Přesně proto také pořádáme workshopy s názvem Simulace SCRUMu s využitím stavebnice LEGO®.
 
V prvé řadě musím podotknout, že tento workshop (Simulace SCRUM: budování letiště s využitím LEGO®) není tak úplně z naší hlavy. Na Internetu je k nalezení celá řada návodů jak takové prakticky orientované školení udělat, jak ho vést a co všechno je k tomu potřeba. Více informací naleznete v odkazech na konci článku. My jsme si workshop upravili na míru a k obrazu svému. Kompletní podklady k naší simulaci SCRUMu (v AJ) naleznete pod článkem.
 

Proč a kdy?

V jednoduchosti by se dalo říci, že trénink dělá mistry. Je prostě užitečné mít možnost vyzkoušet a natrénovat si nanečisto něco, co pak budete aplikovat v praxi a odhalit tak možné komplikace ještě před "ostrým provozem". Simulační workshop je tedy užitečnou možností jak si vyzkoušet poznatky získané při školení SCRUMu a může Vám významně usnadnit implementaci této metodiky.

Ovšem simulace s využitím LEGO® (tedy nejen simulace SCRUMu) může mít uplatnění i jindy, než jen v momentu zavádění nové metodiky. Při workshopu lze za dohledu kouče odhalit antipatterny a špatné návyky, které team při řízení a práci na projektu může mít. Příkladem budiž třeba to, že dva teamy pracující na jednom produktu/projektu spolu nekomunikují a výsledkem integrace jejich snažení je jen nutnost dalších víceprací. Workshopem lze též odhalit typické vzorce chování a pracovat na jejich zlepšení či změně. Jedním z častých nešvarů je např. to, že si "obchod" myslí, že "vývoj" nepracuje dostatečně rychle/dobře a naopak vývojáři si o obchodnících často myslí, že nerozumí tomu, co prodávají. Zde si pak mohou vývojáři a "sales" prohodit role a vyzkoušet si, jak jim to půjde v opačném gardu.

Role kouče při takovém workshopu je zejména nastavovat (operativně, agilně ;-) simulaci tak, aby účastníky něco naučila. To jest dát jim možnost zachovat se jak správně, tak nesprávně a pak na nesprávné řešení upozornit a napravit jej. Je určitě lepší, když team "zfailuje" při tréninku, než v reálném životě. A jak známo: učení hrou je nejefektivnější.

Typické situace

Níže najdete pár typických situací, které se v průběhu simulace SCRUMu často manifestují:
  • Nedostatečná komunikace se zákazníkem
    • teamy "něco předpokládají", ale zákazník chce reálně neco jiného
    • časté nepochopení priorit klienta ("nejdříve chci bezpečnost, pak funkcionalitu")
  • Nesouhra teamu
    • členové teamu nekomunikují mezi sebou, což se projevuje problémy při úkolech, na kterých musí spolupracovat
    • team není často zvyklý se samoorganizovat a efektivně se tak plánovat a řídit vlastní práci
    • zde může simulace posloužit čerstvě sestaveným teamům jako efektivní teambuilding!
  • Nesouhra mezi teamy
    • pokud pracuje více teamů na jednom projektu/produktu, často vázne komunikace mezi nimi, čehož důsledkem jsou problémy při integraci finálního řešení
  • Mizerné plánování práce
    • vedoucí k slibování nesplnitelných termínů
    • vedoucí k vzniku "technologického dluhu" a kvalitativním problémům
    • jehož výsledkem je příliš mnoho "odpadu" (nevyužité features, ...)
    • jako důsledek toho, že se team neumí/nemůže agilně přizpůsobit změnám
Situací je celá škála a na každém workshopu, byť se jej účastní třeba i relativně zkušené teamy, se nějaké typické (či méně typické) antipatterny projeví. Nastane tedy ideální čas na nesprávný postup poukázat, "chytit se za nos" a poučit se pro příště.
 

Jak workshop / simulace SCRUM vypadá?

Kouč na začátku rozdělí účastníky do teamů a určí jejich role. Zde je často praktické role pozměnit oproti běžné praxi, tj. např. developer bude v roli Product Ownera (PO) a bude mít možnost "podívat se z druhé strany". Pak jsou vysvětlena "pravidla hry", tj. např. že team má jednoho PO, pak jednoho člověka, který smí team zásobovat LEGO® kostičkami (a to třeba jen tolika, kolik jich pobere do ruky => plánování zdrojů), že se zákazníkem (kouč) smí mluvit jen PO a jen v určité době, jak dlouho probíhají sprinty, že je třeba určit Sprint Goal atd. Pravidla samozřejmě může kouč dle situace a účastníků modifikovat.
Teamy pak dostanou zadání. Kouč je nejčastěji i v roli zákazníka - majitele tropického ostrova, na kterém chce vybudovat infrastrukturu pro turisty; zejména letiště a příslušné technikálie. Teamy představují jednotlivé firmy, kontraktory, kteří by měli po několika sprintech dodat nějaké konkrétní řešení. Pro bližší představu se, prosím, podívejte do níže (na konci článku) přiloženého pdf souboru, kde najdete "sheety" se zadáním.
Kouč se pak střídá v roli facilitátora workshopu a zákazníka a řídí podmínky simulace tak, aby teamy měly možnost "zažít si SCRUM" a případně i "bezpečně selhat" a poučit se z chyb.
 
Pro lepší představu pár obrázků a záběry ze simulace SCRUMu:
 
Team pracuje na produktu z LEGA Team pracuje v časovém presu Teamy vyslaly své zástupce pro nabrání LEGO kostek
 
 
 
 

Je takový workshop vhodný i pro Vás?

Ano!
 
No dobře, trochu to rozveďme ;-) Lze snadno uspořádat workshop "na míru" s cílem poukázat na konkrétní typické chyby, o kterých si myslíte, že se u Vás vyskytují, a naučit účastníky jak se jim vyhnout, jak se podívat na problém z jiného pohledu, porozumět mu a vyřešit jej. Případně simulaci využít jako efektivní nástroj pro teambuilding např. u čerstvě sestaveného teamu. Možností je mnoho!
 
Stejně tak workshop není jen pro vývojáře software, ale i pro ostatní kreativní odvětví, též pro manažery (error (2)) (mohou se tak "hands-on" podívat na to, jaké problémy potkávají výrobu) a pro kohokoliv, kdo má zájem lépe řídit projekty, teamy a efektivněji pracovat.
 
Budeme rádi, když nás v případě zájmu budete kontaktovat třeba e-mailem na LEGOsimulace@cerebra.cz.
 
Petr Holodňák, šéf CEREBRA

PH_01_cb
 
 
 

 

 

Ke stažení

 

Užitečné odkazy

Kontakt
Cerebra s.r.o.
Pickova 1486/2
Praha - Zbraslav
156 00 
telefonek  +420 721 660 957 
email  info@cerebra.cz
bod  mapa