Proč a kdy?
Ovšem simulace s využitím LEGO® (tedy nejen simulace SCRUMu) může mít uplatnění i jindy, než jen v momentu zavádění nové metodiky. Při workshopu lze za dohledu kouče odhalit antipatterny a špatné návyky, které team při řízení a práci na projektu může mít. Příkladem budiž třeba to, že dva teamy pracující na jednom produktu/projektu spolu nekomunikují a výsledkem integrace jejich snažení je jen nutnost dalších víceprací. Workshopem lze též odhalit typické vzorce chování a pracovat na jejich zlepšení či změně. Jedním z častých nešvarů je např. to, že si "obchod" myslí, že "vývoj" nepracuje dostatečně rychle/dobře a naopak vývojáři si o obchodnících často myslí, že nerozumí tomu, co prodávají. Zde si pak mohou vývojáři a "sales" prohodit role a vyzkoušet si, jak jim to půjde v opačném gardu.
Role kouče při takovém workshopu je zejména nastavovat (operativně, agilně ;-) simulaci tak, aby účastníky něco naučila. To jest dát jim možnost zachovat se jak správně, tak nesprávně a pak na nesprávné řešení upozornit a napravit jej. Je určitě lepší, když team "zfailuje" při tréninku, než v reálném životě. A jak známo: učení hrou je nejefektivnější.
Typické situace
- Nedostatečná komunikace se zákazníkem
- teamy "něco předpokládají", ale zákazník chce reálně neco jiného
- časté nepochopení priorit klienta ("nejdříve chci bezpečnost, pak funkcionalitu")
- Nesouhra teamu
- členové teamu nekomunikují mezi sebou, což se projevuje problémy při úkolech, na kterých musí spolupracovat
- team není často zvyklý se samoorganizovat a efektivně se tak plánovat a řídit vlastní práci
- zde může simulace posloužit čerstvě sestaveným teamům jako efektivní teambuilding!
- Nesouhra mezi teamy
- pokud pracuje více teamů na jednom projektu/produktu, často vázne komunikace mezi nimi, čehož důsledkem jsou problémy při integraci finálního řešení
- Mizerné plánování práce
- vedoucí k slibování nesplnitelných termínů
- vedoucí k vzniku "technologického dluhu" a kvalitativním problémům
- jehož výsledkem je příliš mnoho "odpadu" (nevyužité features, ...)
- jako důsledek toho, že se team neumí/nemůže agilně přizpůsobit změnám
Jak workshop / simulace SCRUM vypadá?
Je takový workshop vhodný i pro Vás?
Ke stažení
- Podklady pro workshop CEREBRA: SCRUM simulation with LEGO® - Tropical island airport: SCRUM Simulation with LEGO (PDF, 462 kB) (PDF, 381 kB)
Užitečné odkazy
- Alexey Krivitsky: Scrum Simulation with LEGO Bricks v 2.0
- LEGO city (by Alex Krivitsky): http://www.slideshare.net/krivitsky/lego-for-extended-scrum-simulation-1057214
- http://www.agiletrainings.eu/2015/06/22/lego-scrum-simulution/
- LEGO Airport by Thorsten Oliver Kalnin: http://www.lean-agile-scrum.ch/wp-content/files/2012/01_Scrum%20LEGO%20Airport%20-%20Manual.pdf
- zajímavé poznatky z praxe: http://blog.agilistic.nl/experiences-and-lessons-learned-from-the-scrum-lego-game/
- http://www.lego4scrum.com/
- http://www.agile42.com/en/training/scrum-lego-city/
- konkrétní "how-to" a praktické poznámky z realizace: http://tisquirrel.me/2013/06/26/where-is-my-city-lego-scrum-simulation/
- Facebook profil LEGO for SCRUM: https://www.facebook.com/LEGO-for-Scrum-253817331303117/timeline/
- http://vinylbaustein.net/2011/05/26/scrum-simulation-the-scrum-lego%C2%AE-airport/
- http://www.velthovenconsultancy.nl/agile/scrum-simulation-lego