Nedávno jsem byl v královéhradecké pobočce České pojišťovny povědět místnímu development teamu něco o principech "agile". Aktuálně některé projekty agilně řídí. Myslí si ale, že by to mohli dělat ještě efektivněji a tak jsme pro ně uspořádali krátký seminář. V první, asi dvouhodinové sekci došlo na krátký přehled teorie okořeněný poznatky z naší dosavadní praxe a v odpolední, o něco delší sekci, jsme v praxi s pomocí "LEGO workshopu" zkoušeli simulovat jak to je s agile "v reálném životě". V tomto článku najdete autentické neupravené reakce účastníků workshopu.
Jak celkově hodnotíš absolvovaný seminář?
- Bylo to pěkně udělané a na konci hrátky s Legem jasně ukázali, jak to funguje.
- Lektor výborný - přirozený, ví, o čem mluví. Dobře podané, legohrátky super :-)
- Přednáška zajímavá, Lego super. Přednášející měl znalosti, ale z hlediska zaujmutí lidí tam vidím rezervy.
- Workshop mohl být kratší a spíše bych preferoval delší přednáškovou část. a větší znalost přednášejícího ohledně současného vývoje v GLI a konkrétnější návrhy na zavedení SCRUMu. Celkově bych seminář hodnotil pozitivně. Vyvolal velkou debatu a snad i když by to nedopadlo, tak by aspoň některé prvky mohli být převzaty.
- Seminář byl zajímavý. Konec hondě zrychlený.
- 75/100
- Seminář byl zajímavý a přínosný, nepokryl sice všechny oblasti, ale v daném čase to chápu.
- Super, moc se mi líbil a děkuji za jeho uspořádání.
- Super, skvělá Lego hra, kdo zná Agil, určité paralely tam bylo možné skutečně vysledovat.
- hodnotím pozitivně, praktická ukázka byla osvěžující ale je potřeba si to zkusit na reálném projektu
- Kladně
- Celkové pojetí bylo hodně nadsazené. Předané informace byly celkem obecné.
- Prinosny, ocenuji vyzkouseni si Scrumu na praktickem prikladu. Clovek si uvedomi, jake vyhody zavedeni Scrumu muze mit. Mozna mohl byt seminar delsi ;)
- Celkově hodnotím pozitivně, jen by mě zajímalo, proč tolik školitelů v IT mluví sprostě i na velkých firemních školeních. Možná, že tím chtějí ukázat, jak to mají vše v malíčku, ale celkově to kazí dojem "profesionála" v oboru. Agilní vývoj je zajímavá alternativa, ale je nutné přizpůsobit podmínkám naší firmy (přidělení osob z různých oddělení do jednoho projektu, velikost projektů atd.)
- Seminář byl zajímavý a srozumitelný
- Víceméně nic nového, již jsem absolvoval podrobnější seminář, nicméně pár nových myšlenek jsem si odnesl.
- Seminář hodnotím jako přínosný hlavně z důvodu praktického použití nově získaných znalostí i přes to, že se jednalo pouze o lego :).
- Pozitivně, ač je škoda, že byl výklad od firmy Cerebra lehce uspěchaný. Mohl být delší a víc dohloubky. Ale vzhledem k okolnostem super!
- Seminář byl určitě přínosný. Potvrdil spoustu vlastních domněnek a zároveň pomohl na agilní vývoj jako takový pohlížet trochu jinak než doposud.
- Seminář byl super, ale rozhodně by chtělo téma probrat obsáhleji.
- Přínosný a zajímavý
- Získal jsem představu o tom, co asi je agilní vývoj.
Co Ti přijde na Scrum nejzajímavější?
- Fakt, že to je metodika inspirovaná reálným světem. Líbí se mi koncept "fail fast".
- Průběžná interakce s byznysem - zástupce byznysu je členem týmu.
- Nejvíc se mi líbí, že jsou výsledky brzy vidět a problémy se mohou řešit hned, jak nastanou. Pracoval jsem už jednou v jakémsi pseudo-scrumu a jako největší přínos jsem vidět ranní standupy. Přestože se typickým programátorům nelíbí, dá se na nich hned zjistit, kde je problém, kdo na koho čeká atd...
- Kontinuální vývoj. Kratší intervaly. Užší zapojení zákazníka do procesu vývoje (rychleji dostává výsledek a dříve také poskytuje zpětnou vazbu). Někdy zákazník neví, co přesně chce a hrubá implementace mu dá aspoň přehled, jak se ubíráme. Přijetí skutečnosti, že při vývoji se pracuje s neurčitostí a odhady jsou zpřesňovány až během několikáté iterace.
- Za vývojáře větší možnosti výběru úloh, akčnější vývoj - práce.
- koncepce SCRUMu - krátké cykly zakončené určitým výsledkem
- Důraz na komunikaci
- Aktivní účast všech zúčastněných stran, zlepšení komunikace v rámci projektového týmu.
- Zlepšení komunikace
- zlepšení komunikace mezi týmy, rychlejší reakce na změny požadavek
- Inspirace z motivace 3.0, větší možnosti rozhodování jednotlivých lidí a tím pádem i jejich lepší motivace\zodpovědnost. Větší kooperaci byznysu, analýzy a vývoje na společném výsledku.
- Samotná myšlenka, rychlých dodávek koncového produktu.
- Zlepseni komunikace, snazsi a srozumitelnejsi zadani, rychlejsi reseni problemu - prislusni lide jsou soucasti maleho tymu a jsou dostupni, lepsi spoluprace s Acc oproti soucasnemu stavu (v dusledku zavedeni Scrumu)
- Rychlý vývoj po malých částech, učení se technologií navzájem v týmu.
- Rychlá přizpůsobivost
- Líbí se mi piroritizovaný backlog (jasně definováno co se má dělat a co je nejdůležitěší) a celkově možnosti plánování. Myslím, že to povede ke zvýšení efektivity, spokojenosti týmu a lepší informavanosti managementu. Měl by odpadnout stres z totálně urgentních požadavků, které se musí udělat hned. Mělo by mít i přínos pro klienta díky častějším release a větší transparentnosti.
- Částečné oddělení úkolů od striktních časových jednotek.
- Úzká spolupráce lidí na vývoji malých programových části, které na konci dají výsledek, který má pro zákazníka jasný smysl.
- Rychlá odezva ze strany zadavatele. Informace o aktuálním stavu díky denním "stand-upům". Na potenciální problém se přijde dříve než po měsíčním psaní FD a následných 14ti dnech implementace něčeho, co by se stejně kvůli problému muselo vymyslet znovu a jinak.
- Vertikalizace, zjednodušení, spolupráce v týmu
- Užší týmová spolupráce, menší dílčí úkoly, rychlejší dodávky mezivýstupů pro business
- Rovnost programátorů a žádná seniorita v rámci týmu.
Jak jsi nakloněn přechodu na agilní způsob vývoje (Scrum)?
A jak jste na tom s agile/scrum Vy? Vidíte se v některých odpovědích? Pokud ano a máte chuť se posunout dál, jsme tu. Neváhejte nám napsat na ChciBytTakeAgilni@cerebra.cz a uvidíme co společně vymyslíme.
PS: pokud vás zajímá jak v praxi takový agilní workshop s využitím LEGO vypadá, podívejte se sem: Simulace scrumu s využitím LEGO. Naleznete tam i podklady k semináři.
Petr Holodňák, šéf CEREBRA